הגמילה למדלייה

 
 
אופססס! יצא לי.../ מאת גלית שובל

אמו ההריונית של אורן נכנסת בבוקר אל הגן כשאורן מדדה אחריה בביישנות.
קבל עם ועדה , בקול חזק ונרגש היא מודיעה: "אורן שלנו נגמל מהחיתולים והיום הוא ייעשה בשירותים של הגן! "
עיניו הגדולות של אורן מביטות על כל הסובבים וחזרו במהרה להביט ברצפה, תוך שהוא מושך את שמלת אמו ולועס את אצבעותיו
גמילה מחיתולים היא נושא שמעסיק הורים ואנשי חינוך, רבים מאתנו שואלים מה היא הדרך הנכונה?
לאורך השנים שונו הפרמטרים והמוסכמות בעניין הגמילה.
היו שטענו כי ניתן לגמול פעוטות מגיל 8 חודשים ואף לפני , בעידן בו אימהות נאלצו לכבס חיתולי בד לאורך ימים, חודשים ושנים .
בעידן המודרני של  חיתולים חד פעמיים,  המיוצרים בטכנולוגיות מתקדמות, יש הטוענים שמומלץ "לזרום" עם הילד
ולא ללחוץ בעניין הגמילה לאפשר לילד להיגמל כשהוא בוחר סביב גיל שנתיים- שלוש.
הגמילה מתחילה מהבית , אך איך זה מסתדר מול הגן של הילד ואיך מייצרים שיתוף פעולה לטובת הילד הנגמל?
על מנת שתתקיים גמילה תקינה יש מספר פרמטרים שחייבים להתקיים אצל הילד:
• הבנה קוגניטיבית -  "מה קורה לי עכשיו ומה צריך לעשות"
• בשלות רגשית -  "אני מספיק בטוח שאני יכול ואני מוכן להיפרד ממה שיוצא לי מהגוף"
• יכולת ביטוי במילים – "יש לי פיפי ואני צריך לשירותים"
• יכולת להבין  ולהגיב להוראות – "אני אחזור לשחק, עכשיו צריך לגשת לסיר"
ואיך נדע? הסימנים שהגיע הזמן לגמילה:
• הילד חש אי נוחות כשהחיתול מלא ומבקש במילים או בסימנים שיחליפו לו.
• הילד מסוגל להישאר "יבש"  ללא חיתול למשך זמן של לפחות שעה ועד שעתיים.
• הילד מבקש להוריד את החיתול ולעיתים עושה זאת בעצמו.
• הילד מגלה התעניינות ומלווה את הוריו וחבריו בגן לשירותים.
מזל טוב! אתם שלמים משוכנעים שהגיע  הזמן לגמילה , קדימה , צאו לדרך ובהצלחה...
ואז תיזכרו שבגן הדברים עובדים אחרת ומה יהיה אם לא תזכו לשיתוף פעולה? מה יקרה אם הילד יפספס ויהיה מתוסכל? איפה אתם בתוך התהליך המורכב הזה? מי תומך בכם?
איך נייצר שיתוף פעולה עם הגן?
• אחרי שהתנסיתם  במגרש הביתי ,ללא חיתולים והילד מרגיש בטוח , פנו אל הגננת שלא בנוכחות הילד וספרו לה על התהליך המרגש, שאלו אותה על אופן ההתנהלות עם ילד בתהליך גמילה.
• קנו עבור הילד מלאי של תחתונים חדשים , תחגגו עמו את הרגע המעצים.
• שאלו את הילד אם ירצה ללבוש את התחתונים החדשים לגן ודאגו להביא מלאי מספיק של תחתונים ובגדים להחלפה.
• בקבלת  הילד  בגן ספרו על החדשות בנוכחות הילד בשקט לצוות שכבר יודע על כך מראש.
• בקשו מילדכם שיראה לכם את השירותים של הגן ותרגלו אתו פעם אחת לפני הפרידה את השימוש בהם.
• דאגו להתעדכן טלפונית עם הגננת  על מהלך היום העובר על  הילד.
• באוספכם את הילד בסוף היום שבחו את הילד על מאמציו לגשת לשירותים.

הטיפים שלנו בגן לשיתוף פעולה בתהליך גמילה

1. כבר כשנדמה שהילד מראה סימנים של גמילה ועל מנת לקדם את התהליך, נמליץ להורים להוסיף פריט חדש למלתחה– תחתונים!
       את התחתונים החדשים נלביש לילד מעל החיתול וזאת במטרה להרגילו לפריט לבוש זה, דבר שיקל עליו כשנסיר את החיתול ויהווה תחליף מוכר ובטוח.
       כמו כן, יאפשר לילד לבחור להוריד את החיתול ולהישאר בתחתונים – והרגע יגיע!
2. נציע  לנגמל  הטרי בפרקי זמן של כ-30 דקות לגשת לשירותים וללוות אותו יד ביד להיות נוכחים לכל אורך הבילוי בשירותים עם הילד.
3. נקפיד על זמנים המחוברים לסדר היום הקבוע של הילד – לפני היציאה לחצר, אחרי הארוחה, לפני החוג, אחרי השינה.
4. נתגמל את הילד על הצלחות בעזרת חיזוק חיובי מילולי  ובמקרה של חוסר הצלחה - לא נאמר מילה.
5. אם הילד מסרב לגשת לשירותים נציע לחבר להצטרף וללוות אותו .
6. ביום בו מחליפים ספרים בגן, נציע לילד מבחר ספרים העוסקים בפרידה מחיתולים.
7. במקרה של חוסר הצלחה כשהילד יאמר "ברח לי"  נחזור ונגיד :"נכון , יצא לך" זאת כדי להמחיש לילד שהעניין בשליטתו המוחלטת
       וש"פיפי לא יכול לברוח אלא לצאת מהגוף".
8. לאחר תקופה של שבוע יבש- הצלחה!! תעניק  הגננת מדליית קרטון מקושטת שהכינה בעצמה , שהילד יעריך ויתגאה לענוד מול חבריו ומשפחתו.


(טיפים אלה ועוד נאספו באהבה ולוקטו בקפידה על ידי גלית שובל - גננת ומנהלת גן 15 שנים)
  



חזרה ל- פעילויות

   
Top page

דף הבית
אודות גנגלית
גני ילדים בפתח תקווה
גלריות גני ילדים
צור קשר
     
לייבסיטי - בניית אתרים